Nawiązanie połączenia
|
|
|
Indeks serwisu |
|
|
Sprawdzenie funkcjonowania bramki/przemiennika
Jeśli bramka jest aktywna można usłyszeć jej znamiennik wysyłany alfabetem Morse'a
co 15 min. Gdy nie chcemy czekać tak długo na potwierdzenie albo chcemy sprawdzić
czy jesteśmy w jej zasiegu, wysyłamy krótką nośną i czekamy kilka sekund. Jeśli usłyszymy
krótkie "pip", to znak, że bramka nas słyszy. Tak krótki sygnał nie powoduje
inicjowania połączenia.
Możemy również to sprawdzić wysyłając komendę "*" (gwiazdka), po której bramka odpowie komunikatem o swym znamienniku ID.
Kontrola podłączenia bramki
Nie nawiążemy połączenia z nikim, dopóki nie połączy sie on z siecą Echolink (jako stacja komputerowa via internet)
lub poprzez najbliższą bramkę (operator radia drogą radiową).
Dla sprawdzenia kto jest aktualnie połączony z bramką używamy komendy "08". Bramka
odpowiada podając znak(i) lub komunikat "Not connected" jeśli nikt nie jest
aktualnie połączony z bramką.
Gdy jakiś korespondent jest połączony z bramką, możemy usłyszeć jego
rozmowę i w normalnym trybie przeprowadzić z nim QSO.
Inicjowanie połączenia
1. Łączenie z konkretną stacją:
Nawiązanie połączenia z konkretną stacją odbywa się poprzez wysłanie komendy
C+znak+#,
np. CSQ9JDO#
gdzie znak jest znakiem stacji.
Innym sposobem jest wysłanie adresu (numeru) węzła korespondenta, jeśli go znamy. Adresy węzłów i przemienników aktywnych w danej chwili możemy sprawdzić na stronie aktywnych bramek i przemienników.
Możemy również sprawdzić numer węzła każdej podłączonej stacji poprzez wysłanie komendy:
07+znak+#
Jeśli poszukiwana stacja jest podłączona i aktywna, bramka wysyła komunikat: "Connecting to xxx", w przeciwnym razie informuje: "xxx not online", gdzie "xxx" jest znakiem korespondenta lub numerem węzła.
2. Połączenie losowe (random):
Możemy zrealizować połączenie z losowo wybranym korespondentem, podobne do typowego
wywołania CQ w eterze. Służą do tego komendy "wywołania losowego".
W tym wypadku bramka wybiera losowo wolny węzeł określonego typu i realizuje połączenie.
Informuje o tym komunikatem: "Connecting to 'callsign' ". Istnieją również komendy
realizujące połączenie ze stacjami "favorite stations" z tzw. listy ulubionych stacji.
3. Skróty
W odróżnieniu od typowego wprowadzania 5-lierowego znaku korespondenta, który musimy zawsze
pamiętać, wiele węzłów posiada możliwość połączenia za pomocą 3-znakowego skróconego kodu,
rozpoczynającego się od cyfry "7" (przemienniki) lub "8" (bramki simplex).
W internecie dostępne są listy takich skrótów dla poszczególnych państw i regionów.
4. Realizacja połączenia lub jego brak
Należy pamietać, że czasami minie aż 30 sekund, zanim uzyskamy połączenie z węzłem lub
przemiennikiem.
Gdy nastąpi połączenie, bramka wyśle automatycznie komunikat: "Connected to 'callsign' ",
i możemy realizować nasze QSO w normalnym trybie.
Jeśli nie usłyszymy komunikatu: "Connected..." w ciągu 30 sekund, wskazuje to na
brak połączenia. Przyczyną może być wyłączenie się stacji wywoływanej, zajętość lub zerwanie połączenia.
Jeśli zdecydujemy się na przerwanie połączenia ze stacją docelową, wysyłamy komendy
# (hash). Powoduje to reset systemu i gotowość do nawiązania kolejnego nowego połączenia.
5. Inicjowanie konferencji
Możemy połączyć się z kilkoma korespondentami równocześnie, inicjując tzw. konferencję.
Aby zrealizować to, łączymy się z kolejnym korespondentem bez rozłączania się z poprzednim.
Realizowanie QSO
Realizacja połączenia poprzez bramkę odbywa się podobnie jak realizacja łączności "direct".
Bramka wysyła zawsze krótki ton po zakończeniu kolejnej relacji naszego korespondenta.
Należy zawsze odczekać 1-3 sek. po usłyszeniu tonu przed kolejnym przejściem do nadawania (szczególnie podczas rozmowy z korespondentem połączonym z bramką poprzez internet).
Jest to spowodowane opóźnieniem programowym przejścia z trybu nadawania w tryb odbioru.
Z drugiej strony przerwy w nadawaniu nie mogą być zbyt długie. ponieważ w tym przypadku system operacyjny bramki uzna to za zakończenie bieżącej transmisji i wyśle krótki sygnał "pip", oznaczający koniec relacji.
Zakończenie połączenia
Po zakończeniu łączności indywidualnej lub konferencji z kilkoma korespondentami, należy przerwać połączenie.
Używamy w tym celu komendy "#" (hash). Jeśli byliśmy połączeni z więcej niż jednym korespondentem, komenda ta spowoduje rozłączenie się ze stacją, z którą ostatnio rozmawialiśmy. Komenda "##"
spowoduje rozłączenie się ze wszystkimi korespondentami.
Czasami istnieje konieczność rozłączenia się z konkretnym rozmówcą, bez konieczności rozłączania się z pozostałymi, z którymi połączyliśmy się nieco później. Możemy to zrealizować przy pomocy komendy "#n", gdzie n jest numerem korespondenta podłączonego w kolejności. Możemy również w tym przypadku użyć pełnego numeru węzła lub 3-znakowego skrótu.
Jeśli wybierzemy rozłączenie wg. numeru korespondenta, to dla drugiego w kolejności łączenia się, wprowadzamy komendę "#2". Kolejne numery poszczególnych korespondentów możemy określić używając komendy "08", po której bramka wyśle komunikat: "Connected to SP3xx and SQ1yyy and SP7zzz". Pierwszy wymieniony znak (SP3xx) posiada numer 1, następny (SQ1yyy) ma numer 2 itd. Komenda "#" w tym wypadku rozłączy nas ze znakiem SP7zzz a "#2" ze znakiem SQ1yyy.
Powtórne połączenie z ostatnio rozłączonym korespondentem
Jeśli korespondent po ostatniej relacji rozłączył się nie czekając na naszą relację lub nastąpiło przerwanie naszego QSO, możemy ponownie połączyć się z nim przy pomocy komendy "09".
|
|
|
Powrót do EchoLink |
|
 |
|